De kracht van humor
1. Humor als middel voor sfeer
Humor zorgt voor een relaxte sfeer tijdens een teamcoaching. Als mensen even
kunnen lachen tijdens de bijeenkomst lijkt het allemaal toch wat minder zwaar dan
eerst werd gedacht. Waarschijnlijk bestaan er geen mensen die lachen niet leuk
vinden.
Uit onderzoek blijkt dat lachen zelfs op lange termijn effecten heeft voor je fysieke
gezondheid en voor jouw brein. Dit illustreer ik even met één voorbeeld uit de vele
onderzoeken die reeds plaatsgevonden hebben rond de effecten van lachen.
In verschillende kleine studies van de Loma Linda-universiteit in Zuid-Californië
werden proefpersonen aan het lachen gemaakt. Uit de bloedtests bleek dat het
niveau van de stresshormonen cortisol en adrenaline flink daalde en was heel wat
minder activiteit in de amygdala. Dit is een subcorticale structuur die onderdeel is van
het limbisch systeem. De emotie die het meest in verband is gebracht met de
amygdala is angst. Daarnaast steeg de productie van de groeihormonen en het
immuunsysteem werkte beter. De hersenen zetten bij lachen dus de knop om: van
waakzaamheid naar herstel.
Dr. Luc Isebaert, één van de grondleggers van het oplossingsgericht denken,
vertelde tijdens een workshop: 'In ieder goed therapeutisch gesprek moet je eens
kunnen lachen'. Deze uitspraak is me bijgebleven en ondertussen heb ik mezelf al
vaak betrapt op het feit dat ik steeds humor gebruik in een gesprek.
Uit de praktijk
Een aantal jaar geleden had ik een praktijkruimte beneden in mijn woning. Wanneer
ik na een personal coachingsgesprek naar boven naar mijn gezin ga, vraagt mijn
vrouw aan mij: 'Het was leuk zeker?'. Ik antwoord: 'Nee, niet echt. Het was eerder
een situatie waardoor ik toch wel werd geraakt. Hoe komt het dat je dit vraagt?'. Op
deze vraag antwoordt ze: 'Ik hoorde jullie lachen tot boven, dus ik dacht: dit moet wel
leuk of grappig zijn.'
Tijdens een teamcoaching kan je als coach een grap maken over de situatie, jezelf of
het team. Anderen belachelijk maken is een ongepaste vorm van humor. Zit je
contact met de verschillende teamleden goed, dan krijg je meer mandaat om een
grap te maken tegen iemand in de groep maar dit is wel van een andere orde dan
iemand belachelijk maken.
2. Humor als doelgerichte interventie
'Al lachend zegt een zot de waarheid' is een uitdrukking die wel eens gebruikt wordt.
Met humor kan je het thema waarvoor we samenzitten nog eens onderstrepen,
zonder dat het te zwaar wordt. Of je kan iemand of een groep al lachend bewust
maken van bepaald gedrag dat ze stellen.
Je kan humor gebruiken om situaties opnieuw te normaliseren. Wanneer het team
bepaalde gebeurtenissen problematiseert dan kan je hier een grap over maken zodat
het team opnieuw gaat relativeren.
Humor kan je in heel veel situaties gebruiken als een doelgerichte interventie. Als
coach maak je niet zomaar wat grappen. Nee, je kies bewust het tijdstip, de
humoristische interventie die je wilt doen en zet gedoseerd een portie humor in. Een
coach beseft maar al te goed dat het niet bij zijn positie past om voortdurend de
lolbroek uit te hangen. Humor is voor mij een coachingsinstrument.
3. Geen standup comedian....
Hoewel humor een middel kan zijn om toegang en verbinding te krijgen met een
groep, kan het ook tot pijnlijke situaties leiden. Als je humoristische opmerkingen of
grappen maakt bij de groep die je coacht en er lacht niemand, dan ga je als het ware
een beetje af. Dit kan je twee of maximum drie keer proberen, maar daarna staak je
beter je pogingen om humor te gebruiken.
Hoewel we nu eenmaal niet allemaal hetzelfde gevoel voor humor hebben kan, het
toch nuttig zijn om even aan zelfreflectie te doen, aan de hand van de volgende
vragen:
- Vinden mensen mij wel grappig in een professionele context?
- Zo ja, waaraan merk ik dat?
- Is mijn humor droog en gevat?
- Is mijn humor plat?
- Hanteer ik eerder flauwe humor?
- Sluit de vorm van humor die ik hanteer aan bij deze teamcultuur?
- ...
Humor is vaak een middel om een goed contact te maken met de groep. Hoe beter je
contact, hoe meer mandaat je krijgt om humor te gebruiken. Toch is het mogelijk dat
het gebruik van humor niet in jouw palet aan mogelijkheden om een team te
begeleiden zit. Gebruik dan geen humor, want ook zonder humor kan je op een
nuttige manier een team coachen.
4. Not done...
Humor is subjectief en met één ongepaste grap kan je de samenwerkingsrelatie
schade toe brengen. Leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, cultuur, intelligentie, ...
spelen een belangrijke rol in wat iemand grappig of kwetsend vindt. Daarnaast oefent
de context ook invloed uit op welke vorm van humor gepast is. Gebruik humor en
wees waakzaam naar het effecten ervan.
Met een aantal 'not done's' moet je sowieso rekening houden:
1. Humor over afwezigen of het leidinggevend kader
Humoristische opmerkingen maken over personen die niet aanwezig zijn of de
leidinggevenden heeft een effect op korte termijn maar vaak een tegenovergesteld
lange termijneffect.
2. Iemand viseren of kwetsen
Zorg er daarom voor dat jouw humor nooit iemand anders kwetst of viseert.
Voortdurend sarcastische of giftige opmerkingen geven over eenzelfde collega ruikt
eerder naar pesten dan naar het gebruik van humor. Wees extra voorzichtig met
nieuwe mensen in het team of de organisatie want zij zijn vaak nog op zoek naar
veiligheid.
3. Humor over doelgroepen
Seksistische, racistische of humor die zich richt tot een bepaalde doelgroep is 'not
done' tijdens een coachingsgesprek. Het is niet jouw taak om de grenzen af te tasten
van het gebruik van humor, jij bent in de eerste plaats als coach aanwezig.
Het spreekt voor zich dat negatieve humor de sfeer op de werkvloer eerder verziekt dan verbetert.
Bronnen
S., Komblatt, A Better Brain at Any Age: The Holistic Way to Improve your Memory,
Reduce Stress and Sharpen Your Wits, Conari Press, 2009
N. Cousins, R., Dubos , Anatomy of an Illness, Uitgeverij Ww Norton & Co, 2005
www.psychologiemagazine.nl/artikel/lees-in-bed
www.holistik.nl/lachen-gezond
www.medinello.nl
www. carrieretijger.nl/functioneren/professionele-eigenschappen/humor