Teach what you preach
Het verhaal moet kloppen of het wordt doorprikt. Een organisatie die zegt dat het
welzijn van de medewerkers belangrijk is, maar stilzwijgend verwacht dat iedereen
overuren presteert, verliest haar geloofwaardigheid. Een organisatie die stelt dat ze
het belangrijk vindt om in te zetten op de kwaliteiten en talenten van de collega's,
maar iedereen in hokjes plaatst op basis van zijn diploma's, verliest haar
geloofwaardigheid. Kortom, een organisatie, leidinggevende of medewerker moet
doen wat die zelf verkondigt.
Van een werkelijk oplossingsgerichte organisatie gaat ook de directie op een
oplossingsgerichte manier om met haar personeel. Dan werken de directeur en de
teamcoach even oplossingsgericht als iedere groepsbegeleider. Een leidinggevende
is evenwaardig aan zijn collega's, maar staat niet op hetzelfde niveau. Vaak maakt
een leidinggevende gebruik van zijn positie zonder daar zich bewust van te zijn.
UIT DE PRAKTIJK
Leidinggevende stelt de volgende vraag aan medewerker Lieve over een
succeservaring: 'Amai, hoe heb jij dit gedaan? Niet simpel. Ik ben echt benieuwd.' Lieve begint
te vertellen en denkt bij zichzelf: ik moet dit echt wel heel goed gedaan hebben, als mijn
leidinggevende dit al vraagt en tijd maakt om te luisteren naar mijn manier van aanpak.
Doordat de vraag in dit voorbeeld gesteld wordt door iemand die hiërarchisch op een
andere (vaak hogere) positie staat, is ze enorm krachtig. Indien de leidinggevende
daarnaast ook nog inhoudelijk expert is, bijvoorbeeld over het oplossingsgericht
werken, dan wordt de vraag als nog krachtiger ervaren.
Wil je meer lezen?
Bestel dan het boek '(sh)IT HAPPENS'